۲۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۷:۳۹

جلال پور مطرح کرد:

احیای دریاچه ارومیه نیازمند 200 میلیارد دلار است

احیای دریاچه ارومیه نیازمند 200 میلیارد دلار است

قم - خبرگزاری مهر: نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: کل درآمدی که در اثر خشک شدن دریاچه ارومیه به دست آمده به کمتر از 2 میلیارد دلار رسیده در حالیکه برای بازگرداندن وضعیت به حالت قبل بیش از 200 میلیارد دلار نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن جلال پور در همایش ملی چالش‌های بحران آب در حوزه دریاچه نمک که ظهر سه‌شنبه در اتاق بازرگانی استان قم برگزار شد، با اشاره به وضعیت بارندگی در کشور اظهار داشت: میزان بارندگی در کشور ما یک سوم دنیا است و تعرق در کشور ما بیش از 70 درصد ریزش باران است که دو و نیم برابر از متوسط جهانی بیشتر است.

وی با اشاره به محدودیت منابع آب افزود: در زمینه آب مجازی سال‌ها است که باید کارهایی انجام می‌شده اما بی توجهی صورت گرفته است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در توضیح آب مجازی گفت: این اصطلاح به این معنی است که در واردات و صادرات میزان آب ورودی را محاسبه کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشوری که مانند ما در شرایط خشکسالی قرار دارد حتماً باید به مقوله آب مجازی توجه نشان دهد ادامه داد: در کشور ما در زمینه آب مجازی کار علمی انجام نشده اما تراز آب مجازی تولیدات ما مثبت است.

جلال پور با اشاره به اهمیت مفهوم استقلال در معادلات کشور گفت: باید دقت کنیم که بسیاری از کالاهایی که در کشور تولید می‌شود از نظر ارجحیت حفاظت منابع آب قابل توجیه نیستند.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر تولید را افزایش داده‌ایم اما به این نکته توجه نکردیم که حفاظت از منابع بسیار مهم‌تر از ارتقای کمی تولید است. چرا که اگر منابع آبی خود را از دست دهیم دشمنان در آینده بیشتر به ما فشار خواهند آورد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه استفاده از منابع آب شور و شیرین کردن آن از موضوعات دیگری است که باید به آن توجه شود گفت: آب حاصل از آب‌های برگشتی هم موضوع دیگری است که حدود 32 میلیارد مترمکعب در کل کشور محاسبه می‌شود.

50 میلیارد متر مکعب بیلان منفی برداشت آب

وی اضافه کرد: در حال حاضر در سطح کشور 50 میلیارد متر مکعب بیلان منفی برداشت آب داریم که یک میلیارد آن در قم است.

جلال‌پور با اشاره به اینکه هنوز محاسبه دقیقی از میزان صرفه اقتصادی تولیدات از لحاظ مدیریت منابع آب نداریم ابراز داشت: در مسئله آب‌های مرزی هم کشور ما مدیریت خوبی وجود نداشته و تمام همسایگان بیشترین فشار را به ما آورده‌اند که موجب به وجود آمدن مشکلاتی مانند ریزگردها شده است.

وی خاطرنشان کرد: کل درآمدی که در اثر خشک شدن دریاچه ارومیه در کشور اتفاق افتاده به کمتر از 2 میلیارد دلار رسیده در حالیکه برای بازگرداندن وضعیت به حالت قبل بیش از 200 میلیارد دلار نیاز داریم که همین اتفاق در مورد دیگر دریاچه‌ها از جمله دریاچه قم اتفاق افتاده است.

تهدید خشکسالی جدی‌تر از بیکاری است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: همیشه اینطور بوده که هر صدمه‌ای به محیط زیست وارد کرده‌ایم چند برابر آن را در طولانی مدت زیان دیده‌ایم.

وی روش‌های سنتی کشاورزی را غیر اقتصادی دانست و افزود: اینکه آب را در جالیز رها کنیم و تبدیل به هندوانه کنیم، موجب شده کشور از هر متر مکعب آب 88 صدم کیلوگرم تولید کشاورزی داشته باشیم در حالیکه در دنیا 2 کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور آب است اظهار داشت: بحران آب حتی از مسائل اشتغال و اقتصاد تهدیدکننده‌تر است.

جلال‌پور با اشاره به اقدامات اتاق بازرگانی در این حوزه گفت: ما در اتاق بازرگانی توانستیم دولت یازدهم را در بخش آب حساس کرده و اتاق آب را احیا کنیم تا برای بحران جدی پیش روی کشور چاره‌اندیشی شود.

 

کد خبر 2308882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha